ROMANO-CATOLICII DIN MOLDOVA
În
legătură
cu
romano-catolicii
din
Moldova
există
o
linie
de
abordare,
care
aparţine
părţii
maghiare
şi
care
porneşte
de
la
scrierile
unui
misionar
catolic
secui
de
la
1781,
Zöld
Péter.
Sosit
în
Moldova,
el
a
produs
o
inovaţie
lingvistică,
„ceangăi-maghiari”,
raportând-o
la
comunitatea
romano-
catolicilor
şi
creând
astfel
un
fals
etnonim.
Din
acel
moment,
cercetătorii
unguri
s-au
lansat
în
căutarea
originilor
acestei
etnii
imaginare,
ajungându-se
să
se
vorbească
succesiv
de
„ceangăii”
de
origine
cumană,
cabară,
pecenegă,
hunică
sau
maghiară.
Teoriile
respective
ocolesc
cu
grijă
posibilitatea
apartenenţei
la
poporul
român
a
catolicilor
moldoveni,
elementele
tradiţionale,
care
îi
înscriu
în
mod
evident
în
această
arie
culturală,
fiind
considerate ca rezultate ale asimilării exercitate de majoritatea românească
.
Procedând
în
această
manieră,
partea
ungară
ajunge
invariabil
la
concluziile
vizate
de
la
bun
început:
în
Moldova
ar
exista
o
minoritate
etnică
de
origine
maghiară,
misterioasă, exotică şi fascinantă, „ceangăii”, care este însă ameninţată cu dispariţia, vinovate de această situaţie fiind Biserica Catolică şi statul român.
Din
păcate,
organismele
europene
au
căzut
în
capcana
cu
migală
construită
de
aparatul
propagandistic
maghiar
şi,
fără
a
întreprinde
mai
întâi
o
cercetare
ştiinţifică
a
problemei,
s-au
grăbit
să
adopte
documente
pentru
„salvarea”
presupusei
minorităţi.
S-a
ajuns
astfel
la
Recomandarea
1521,
care
vorbeşte
despre
„ceangăi”
şi
despre
„limba
ceangăiască”,
considerate
de
origine
maghiară
certă,
pentru
ca
abia
la
sfârşitul
documentului,
să
se
facă
propunerea
de
„a
se
cerceta
şi
inventaria
caracteristicile
lingvistice şi etnografice” ale acestora.
Asemenea
paradoxuri
ar
fi
putut
fi
evitate,
dacă
ar
fi
existat
disponibilitatea
de
a
asculta
şi
alte
argumente
decât
cele
ale
părţii
maghiare.
S-ar
fi
observat
că
moldovenii
catolici
sunt
şi
se
consideră
români
dintotdeauna.
De
asemenea,
s-ar
fi
putut
constata
că
de
la
1781
şi
până
în
prezent
partea
ungară
trage
în
continuu
aceleaşi
semnale
de
alarmă
în
legătură
cu
„pericolul
iminent
al
asimilării
maghiarilor
din
Moldova”,
numind
provincia
drept
„marele
cimitir
al
naţiunii
maghiare”.
Dacă
ar
fi
aşa,
se
pune
întrebarea:
cum
a
supravieţuit
presupusa
minoritate
şi
a
crescut
numericeşte?
Cum
de-a
avut
un
statut
egal
cu
majoritatea
timp
de
peste
300
de
ani?
Ar
fi
fost
posibile
acestea
în
contextul
mult
reclamatei
politici
de
asimilare
a
statului
român,
pentru
care
însă
nu
s-au
produs
niciodată dovezi serioase?
Dorinţa
Ungariei
de
a-şi
extinde
influenţa
la
est
de
Carpaţi
a
îmbrăcat
de-a
lungul
timpului
diferite
forme
de
manifestare.
Foarte
importantă
a
fost
asumarea
rolului
de
stat
cu
misiune
apostolică.
Pe
această
linie,
Biserica
Catolică
din
Ungaria
a
depus
eforturi
pentru
a-şi
impune
supremaţia
în
Moldova.
Argumentul
utilizat
de
misionarii
maghiari
faţă
de
„concurenţii”
lor
italieni
şi
polonezi,
dar
şi
în
raport
cu
Vaticanul,
l-a
constituit
aserţiunea
că
enoriaşii catolici din Moldova sunt unguri şi au nevoie de o ierarhie clericală maghiară.
După
anul
1781,
în
paralel
cu
căutarea
furibundă
a
originilor
presupusei
minorităţi
a
„ceangăilor”,
atunci
când
contextul
istoric
a
permis,
s-a
recurs
şi
la
maghiarizarea directă a acestei populaţii, ignorându-se atât dorinţa membrilor comunităţii de a fi consideraţi ca români cât şi adevărurile ştiinţifice.
Un
exemplu
elocvent
ni-l
oferă
perioada
de
după
al
doilea
război
mondial,
când
romano-catolicii
din
Moldova
au
fost
supuşi
unor
presiuni
imense
de
către
regimul
comunist pentru a-şi însuşi identitatea maghiară.
Procesul
de
„edificare
a
societăţii
socialiste”
a
vizat
şi
o
spălare
a
conştiinţei
românilor
pentru
a
asigura
un
mai
bun
control
al
societăţii.
Cercurile
conducătoare,
sub
directa oblăduire a Moscovei, au procedat la o politică de exacerbare a naţionalismului minorităţilor etnice.
În
cadrul
acestei
politici,
un
loc
aparte
a
fost
rezervat
învăţământului
în
limba
maternă,
domeniu
în
care
au
existat
şi
excese,
care
nu
aveau
nimic
în
comun
cu
situaţia
din
teren.
Ne
referim
la
organizarea
învăţământului
în
limba
maghiară.
În
Transilvania,
el
răspundea
unor
realităţi
etnice
de
netăgăduit,
în
schimb,
impunerea
lui
forţată
în
localităţile
catolice
din
Moldova
a
fost
un
gest
politic
de
subminare
a
respectivelor
comunităţi,
cu
atât
mai
surprinzător,
cu
cât
recensămintele
au
indicat
clar
că
populaţia
s-
a
declarat
„de
origine,
naţionalitate
şi
cetăţenie
română”.
Atitudinea
oamenilor
a
fost
imediat
confirmată
prin
refuzul
de
a
se
înscrie
la
şcolile
maghiare,
solicitând
în
mod
insistent
şcoli
în
limba
română.
Asemenea
cazuri
s-au
înregistrat
în
Luizi
Călugăra,
Cleja,
Pustiana
sau
Nicolae
Bălcescu,
pentru
a
ne
referi
doar
la
câteva
localităţi
importante, care şi astăzi se confruntă cu probleme similare.
De
altfel,
din
cuprinsul
acestui
sit
veţi
putea
recunoaşte
şi
alte
similitudini
între
tentativa
de
maghiarizare
din
anii
`50
şi
închipuita
„campanie
de
salvare
a
ceangăilor”, cu care suntem contemporani.
Dacă
ideea
învăţământului
în
limba
maghiară
era
de
sorginte
sovietică,
aplicarea
ei
în
practică
şi-a
găsit
cei
mai
aprigi
soldaţi
în
comuniştii
unguri
veniţi
din
Transilvania.
Aceşti
emisari
ai
maghiarizării,
confruntaţi
cu
refuzul
populaţiei,
au
exercitat
presiuni
şi
au
luat
măsuri
de
„prelucrare”
a
romano-catolicilor
în
problema
naţională,
care,
conform
metodelor
din
anii
`50,
probabil
cea
mai
neagră
şi
mai
sângeroasă
perioadă
a
comunismului
din
România,
însemnau,
de
fapt,
constrângerea
şi
îndoctrinarea
pentru
a
accepta
politica
de
maghiarizare.
Prin
aceste
măsuri,
s-a
mai
urmărit
şi
producerea
unei
rupturi
între
enoriaşi
şi
preoţi,
reprezentanţii
Bisericii
Catolice din Moldova fiind cei mai buni apărători ai identităţii catolicilor români şi redutabili opozanţi ai regimului comunist.
Constatându-se
că
înfiinţarea
de
şcoli
maghiare
noi,
adoptată
iniţial,
nu
dă
rezultatele
scontate,
s-a
recurs
la
măsura
abuzivă
a
transformării
şcolilor
româneşti
în
şcoli cu predare în limba maghiară, permiţând dezvoltarea lor artificială .
Urmând aceeaşi politică, autorităţile timpului au recurs şi la alfabetizarea adulţilor neştiutori de carte tot în ungureşte, lovindu-se şi pe această linie de refuzul populaţiei.
Măsurile
amintite
se
încadrau
perfect
proaspetei
găselniţe
propagandistice
a
partidului
comunist
–
rezolvarea
problemei
naţionalităţilor.
Politica
respectivă,
însă,
nu
a
avut
nimic
de-a
face
cu
asigurarea
unei
protecţii
reale
a
acestora,
revenindu-i
de
fapt
rolul
de
a
impune
controlul
partidului
prin
manipulări
etnice
şi
soldându-se,
în
cele
din urmă, cu emigrarea masivă a adevăraţilor minoritari etnici.
Acesta
este
momentul
despre
care
diferite
persoane
afirmă
că
ar
trebui
luat
ca
exemplu
astăzi.
Respectivii
raportori
practică
o
cruntă
dezinformare,
vorbind
despre
anii
`50,
ca
despre
o
perioadă
în
care
ar
fi
existat
„oportunitatea”
studierii
limbii
maghiare
în
unele
şcoli
din
Moldova,
„facilitate”
îngrădită,
chipurile,
ulterior
de
regimul
naţionalist comunist.
Cei
care
abordează
astfel
subiectul
uită,
nu
ştiu
sau
ignoră
cu
bună
ştiinţă
faptul
că
aşa-zisa
oportunitate
de
a
studia
la
şcolile
maghiare
a
fost
o
impunere
sovietică
ruptă
de
realitatea
din
teren
şi
însoţită
de
tot
evantaiul
de
constrângeri
în
care
regimurile
totalitare
au
excelat.
De
asemenea,
se
eludează
faptul
că
romano-catolicii
moldoveni
şi-au
afirmat
atunci
cu
tărie
identitatea
românească,
refuzând
în
mod
constant
să
frecventeze
şcolile
maghiare.
Mai
mult,
limba
maghiară
nefiind
limba
maternă
a
catolicilor
din
Moldova,
rezultatele
la
învăţătură
ale
elevilor
se
situau
între
mediocru
şi
catastrofal.
De
asemenea,
regimul
comunist
a
fost
nevoit
să
aducă
din
Transilvania
profesori unguri, care să ştie a preda în maghiară, dar care nu vorbeau aproape deloc româneşte şi nu se înţelegeau cu elevii.
Un
alt
adevăr
uitat
este
şi
acela
că
nu
regimul
comunist
a
desfiinţat
şcolile
maghiare,
căci
tocmai
comuniştii
le
impuseseră.
Ele
au
dispărut
în
mod
natural,
fiecare
în
parte având o existenţă de doar câţiva ani, confirmând eşecul lamentabil al unui experiment nefiresc.
Europa
se
pregăteşte
să
se
reîntregească
într-o
familie
cu
alte
mentalităţi
şi
cu
un
nou
stil
de
viaţă.
Din
păcate
şi
în
acest
context
unii
găsesc
de
cuviinţă
să
reînvie
fantome
ale trecutului, revenind la aceleaşi idei obstinante, pe care doar le cosmetizează şi le îmbracă în formele de exprimare ale timpului nostru.
După
anul
1989,
invocându-se
legislaţia
referitoare
la
protecţia
minorităţilor,
s-a
declanşat
o
nouă
campanie
de
revendicare
a
comunităţii
catolice
din
Moldova
ca
fiind
„componenta
cea
mai
estică
şi
de
sorginte
arhaică
a
naţiunii
maghiare”.
După
misionarii
unguri
din
veacurile
XVI-XVIII,
după
cercetătorii
maghiari
ai
secolului
XIX
şi
pe
urmele
emisarilor
comunişti,
care
au
încercat
maghiarizarea
catolicilor
moldoveni
la
mijlocul
secolului
trecut,
a
venit
acum
rândul
unei
noi
generaţii
de
„apostoli
ai
maghiarimii” să-şi încerce forţele şi metodele pe spatele comunităţii noastre.
Vom
puncta
doar
câteva
dintre
agresiunile
la
adresa
identităţii
româneşti
a
romano-catolicilor
din
Moldova,
pentru
a
vă
face
o
imagine
despre
presiunea
psihologică
la
care
este
supusă
această
comunitate
din
partea
unui
grup
restrâns
de
persoane,
care
nu
şi-au
revendicat
niciodată
originile
maghiare
până
nu
au
fost
stimulate
financiar,
material sau prin trimitere la studii în Ungaria. Aceştia se deosebesc de ungurii din Transilvania, care în toate regimurile şi-au afirmat identitatea naţională.
Au
luat
naştere
astfel
câteva
asociaţii
pro-maghiare,
egale
ca
număr
cu
suma
membrilor
lor,
care,
în
pofida
faptului
că
nu
au
obţinut
nicicând
delegarea
comunităţii
catolice din Moldova, au început să vorbească în numele ei în faţa instituţiilor româneşti, a forurilor europene şi a Bisericii Catolice.
Dar care sunt principalele idei pe care le promovează militanţii aşa-zisei campanii de salvare a ceangăilor din Moldova?
Prima,
paradoxală,
este
aceea
că
abordarea
în
manieră
europeană
a
problemei
identităţii
catolicilor
moldoveni
ar
presupune
ignorarea
discuţiei
asupra
originilor
lor,
dacă
ea
duce
la
concluzia
că
membrii
comunităţii
sunt
români.
Însă
aceeaşi
problemă
a
originilor
etnice
nu
mai
este
ostracizată,
atunci
când
vor
unii
să-i
declare
pe
toţi
ca
aparţinând
naţiunii
maghiare,
transformându-i
în
minoritate
etnică, pentru care se cere respectarea unor drepturi, pe care, de fapt, nimeni nu le încalcă.
De
aici
se
ajunge
la
acuzaţiile
aduse
statului
român
şi
Bisericii
Catolice,
care
ar
desfăşura
o
continuă
politică
de
asimilare
a
ceangăilor,
refuzându-le
accesul
la
asistenţa
religioasă
şi
educaţională
în
limba
maghiară,
solicitat
cu
insistenţă,
dar
fără
suport
în
realitate,
de asociaţiile pro-maghiare.
Acestea,
propăvăduind
teza
originii
maghiare
a
catolicilor
din
Moldova,
prin
diverse
plângeri
şi
memorii,
agită
sloganul
respectării
drepturilor
omului
şi
ale
minorităţilor,
recurgând
la
tot
felul
de
artificii
logice,
în
speranţa,
nu
a
îmbunătăţirii
traiului
catolicilor
moldoveni
sau
a
prezervării
identităţii
lor
culturale,
aşa
cum
în
mod
ipocrit
declară,
ci
pentru
a
acredita
ideea
că
România
nu
este
o
ţară
cu
vocaţie
europeană,
ci
un
stat
incapabil
să
recunoască
şi
să
respecte
drepturile
cetăţenilor
săi
aparţinând
minorităţilor
de
diverse
facturi.
Ne
pomenim,
astfel,
că
asociaţii
ce
fiinţează
prin
cei
2-3
membri
ai
lor
şi
care
abordează
o
gamă
extrem
de
vastă
de
probleme,
de
la
analize
de
politică
externă
până
la
emiterea
de
supoziţii
în
domenii
ce
le
sunt
străine
(cum
ar
fi
istoria,
etnografia,
lingvistica
ş.a.),
organizează
conferinţe
de
presă,
emit
comunicate
şi
dau
sfaturi
statului
român,
Bisericii
Catolice
şi,
ceea
ce
este
de-a
dreptul
ciudat,
populaţiei
româneşti
de
rit
romano-catolic
din
Moldova,
despre
cum
ar
trebui
să
accepte
în
mod
aprioric
originea
maghiară
a
membrilor
acestei
comunităţi.
Respectivii
ne
cer,
cu
alte
cuvinte,
să
ignorăm
că
autoidentificatul
şi
autodeclaratul
„ceangău
-
maghiar”
provine
dintr-o
familie
de
români,
ai
cărei
părinţi,
bunici
şi
străbunici
s-au
considerat
şi
s-au
declarat
ca
români.
În
virtutea
acestei
gândiri,
ar
trebui
să
acceptăm
axioma
originii
maghiare
a
aşa
–
zişilor
ceangăi
şi
să
procedăm
la
acordarea de drepturi pentru o minoritate care de fapt nu există, cu variantele, care sună, nu-i aşa, mult mai occidental, „măsuri afirmative”, „discriminare pozitivă” etc.
Se
vorbeşte
foarte
mult
în
cercurile
pro-maghiare
despre
politica
asimilaţionistă
a
statului
român
şi
a
Bisericii
Romano
–
Catolice,
despre
presiunile
la
care
ar
fi
supusă
populaţia
dornică
să-şi
afirme
apartenenţa
la
naţiunea
maghiară,
dar
nu
se
vorbeşte
niciodată
despre
metodele
folosite
în
atragerea
celor
câteva
sute
de
noi
aderenţi
la
„cauza
maghiarimii
din
Moldova”.
Asociaţiile
respective
uită
întotdeauna
să
menţioneze
că
îi
copleşesc
cu
ajutoare
materiale
şi
cu
stimulente
financiare
pe
cei
vizaţi
spre
a
fi
„readuşi
în
sânul
naţiunii
maghiare”
şi
nu
spun
nici
un
cuvânt
despre
falsurile
repetate
comise
în
alcătuirea
listelor
de
semnături
ce
însoţesc
cererile
pentru
introducerea
limbii
maghiare
în
şcoli
şi
biserici.
În
aceste
condiţii,
ne
întrebăm:
ce
fel
de
exercitare
a
libertăţii
de
conştiinţă
este
acesta
şi
ce
temei
se
poate
pune
pe
un
astfel
de
tip
de
autoidentificare?
Este
interesantă,
în
acest
context,
abordarea
pe
care
o
au
asociaţiile
respective
faţă
de
rezultatele
recensământului
din
1992,
când
95%
dintre
catolicii
moldoveni
s-au
declarat
români.
Cercurile
maghiare
au
desfăşurat
o
intensă
campanie
de
contestare
a
rezultatelor
recensământului,
afirmând
că
au
fost
viciate
de
recenzorii
care
au
refuzat
să-i
înregistreze
pe
unii
catolici
ca
„ceangăi”
sau
„maghiari”.
Precizăm
că
aceste
interpretări
se
bazează
pe
mărturii
târzii,
ulterioare
anului
1992,
şi
că
ele
vin
din
partea
unui
grup
restrâns
de
persoane,
respectivii
uitând
că
în
momentul
recenzării
nu
au
protestat
în
nici
un
fel,
deşi
ar
fi
avut
măcar
posibilitatea
de
a
nu
semna
un
chestionar, pe care îl considerau incorect completat.
Presa
a
relatat
că,
pentru
recensământul
din
anul
2002,
asociaţiile
pro-maghiare
şi-au
luat
măsuri
de
prevedere,
regizând
şi
unele
episoade
conflictuale,
de
natură
a
permite contestarea ulterioară a unor noi rezultate defavorabile.
Cu
toate
acestea,
după
12
ani
de
presiuni
propagandistice
ale
grupurilor
pro-maghiare,
romano
–
catolicii
moldoveni
au
înţeles
să-şi
mai
exercite
încă
o
dată
dreptul
fundamental
la
autoidentificare,
declarându-se,
pentru
a
câta
oară,
în
proporţie
de
95,7%
români.
Acest
procent,
ca
de
altfel
şi
alte
date
utilizate
aici,
se
referă
la
populaţia
din judeţul Bacău, pe care îl considerăm reprezentativ pentru situaţia din toată Moldova.
Astfel,
în
anul
2002,
în
judeţul
Bacău,
dintr-un
total
de
706.623
locuitori,
119.618
s-au
declarat
romano-catolici.
Amintindu-vă
că
nu
toţi
maghiarii
sunt
de
confesiune
romano-catolică,
menţionăm
că
în
acelaşi
judeţ
s-au
înregistrat
la
ultimul
recensământ
4317
etnici
maghiari,
dar
dintre
aceştia
2720
nu
pot
face
obiectul
discuţiei
apartenenţei
la
presupusa
minoritate
a
ceangăilor
de
origine
maghiară,
deoarece
fac
parte
în
mod
indubitabil
din
minoritatea
maghiară
din
România,
fiind
localizaţi
în
comuna
Ghimeş-Făget,
iar
din
punct
de
vedere
eclesiastic
ei
aparţin
de
Arhiepiscopia
de
Alba
Iulia.
Rezultă
de
aici
că
rămân
1597
maghiari
la
care
se
mai
adaugă
796
de
persoane
care
s-au
declarat
„ceangăi”.
Ajungem
la
un
total
de
2393
persoane,
care
ar
putea
constitui
grupul-tintă
al
asociaţiilor
pro-maghiare,
dar
nici
această
cifră
nu
este
relevantă,
deoarece
trebuie
scăzuţi
cei
de
alte
religii
decât
cea
romano-catolică
(definitorie
pentru
aşa-numiţii
ceangăi).
De
asemenea,
numărul
în
discuţie
mai
suferă
ajustări
în
jos
prin
scăderea
persoanelor
de
etnie
maghiară
venite
în
cursul
secolului
al
XX
-
lea
în
Moldova,
în
majoritate
intelectualitate
stabilită
în
mediul
urban,
care
iarăşi
nu
face
obiectul
„problemei
ceangăilor”
şi,
deci
nu
poate
servi
argumentaţiei
pro-maghiarilor,
aşa
cum
nu
pot
folosi
nici
aceia
care
s-au
declarat
„ceangăi”,
dar
consideră
ca
limbă
maternă
limba
română,
pe
care
doresc
să
o
înveţe
în
şcoală
şi
să
o
folosească
în
Biserică.
Statisticile
din
1992
ne
indică
amploarea
ultimei
situaţii menţionate: dintr-un total de 2062 de „ceangăi” declaraţi la nivel naţional, 1489 au declarat ca limbă maternă limba română şi numai 403, limba maghiară.
Din
datele
prezentate
mai
sus
rezultă
că
din
119.618
de
romano-catolici
din
judeţul
Bacău,
114.505
(95,72%)
s-au
autoidentificat
ca
fiind
români,
iar
cei
2393
dintre
cei
care
s-au
declarat
„maghiari”
şi
„ceangăi”,
care
pot
prezenta
interes
pentru
„problema
ceangăiască”,
reprezintă
numai
2,00%
din
comunitate
şi
doar
0,33%
din
totalul
populaţiei judeţului.
Menţionăm
că
la
nivelul
satelor
şi
comunelor
respectivii
„maghiari”
şi
„ceangăi”
nu
formează
comunităţi
compacte,
ci
sunt
dispersaţi,
reprezentând
cam
aceleaşi
procentaje
ca
şi
în
tabloul
statistic
general.
De
exemplu,
în
cele
două
principale
centre
de
acţiune
ale
asociaţiilor
pro-maghiare,
unde
presiunea
propagandistică
şi
tentativele
de
cointeresare
materială
şi
financiară
se
situează
la
cote
paroxistice
de
peste
un
deceniu,
se
înregistrează
următoarea
situaţie:
la
Cleja,
dintr-un
total
de
6903
locuitori
s-au
declarat
ca
fiind
maghiari
108
persoane,
adică
1,56%;
iar
în
comuna
Pârjol,
din
care
face
parte
satul
Pustiana
cu
populaţie
catolică,
din
totalul
de
6773
de
locuitori
s-au
declarat
maghiari
360
de
persoane,
reprezentând
5,31%,
acestea
fiind,
de
altfel,
procentajele
cele
mai
ridicate
şi
mai
favorabile
organizaţiilor
pro-maghiare,
şi
care nu justifică aprobarea înfiinţării cursurilor şi slujbelor în limba maghiară în aceste localităţi.
Dacă
analizăm
datele
furnizate
de
recensămâtul
din
1992
şi
le
comparăm
cu
cele
din
anul
2002,
referitor
la
persoanele
care
s-au
declarat
maghiari
şi
„ceangăi”,
putem
observa
următoarea
situaţie:
în
1992
erau
4373
maghiari
şi
1137
ceangăi,
adică
un
total
de
5510
persoane,
iar
în
2002
sunt
4317
maghiari
şi
796
ceangăi,
însumând
5113
persoane.
Se
observă
că,
în
contextul
scăderii
demografice
resimţită
la
nivel
naţional,
se
înregistrează
o
uşoară
diminuare
a
numărului
de
maghiari
(cu
56
de
persoane),
şi,
în
acelaşi
timp,
se
observă
o
scădere
semnificativă
a
numărului
de
„ceangăi”
(cu
341
de
persoane),
în
pofida
intensei
propagande
pro-maghiare.
Aceste
cifre
trebuie
interpretate
şi
prin
prisma
presiunilor
exercitate
de
asociaţiile
filo
–
maghiare,
care
au
solicitat
populaţiei
ca
la
recensământ
să
se
declare
direct
„maghiari”
şi
nu
doar
„ceangăi”.
În
sprijinul
acestei
idei
vine
şi
un
exemplu
relevat
de
mass-media
din
Bacău
chiar
în
timpul
desfăşurării
recensământului
din
2002.
Astfel,
un
bătrân
din
Pustiana
care,
iniţial,
s-a
declarat
„ceangău”,
influenţat
fiind
de
fiul
şi
nora
lui,
şi-a
modificat
opţiunea,
solicitând
să
fie
înregistrat
ca
maghiar.
Localnicii
au
afirmat
că
fiul
bătrânului
nemulţumit
este
angajat
al
filialei
UDMR
din
Miercurea
Ciuc,
iar
soţia
acestuia
este
sora
preşedintelui
Asociaţiei
Ceangăilor-Maghiari
din
Moldova,
principalul
promotor
al
tezelor privind originea maghiară a „ceangăilor”.
Desigur,
datele
recensământului
din
anul
2002
vor
mai
fi
supuse
de
acum
încolo
şi
altor
tipuri
de
lectură
şi
analiză.
Demersul
nostru
nu
şi-a
propus
extragerea
tuturor
concluziilor
posibile,
pe
care
suntem
siguri
că
ni
le
vor
pune
în
curând
la
dispoziţie
cercetătorii
îndreptăţiţi
să
o
facă.
Noi
ne-am
propus
doar
o
trecere
în
revistă
a
câtorva
date
ale
recensământului,
în
dorinţa
de
a
reliefa
că
libertatea
conştiinţei
şi
dreptul
la
autoidentificare
sunt
neîngrădite
în
România.
În
aceste
condiţii
populaţia
romano-catolică
din
Moldova
îşi
exprimă
cu
fermitate
şi
în
proporţie
zdrobitoare
identitatea
românească,
lăsând,
practic,
o
marjă
foarte
mică
de
manevră
acelora
care,
dorind
să
extindă
în
mod
artificial
graniţele
naţiunii
maghiare,
ignoră
adevărurile
ştiinţifice
şi
dorinţa
comunităţii
romano
-
catolice,
agitând
fără
temei
real
„chestiunea
ceangăilor - maghiari”, de a căror aşa-zisă lipsă de drepturi se lamentează în modul cel mai ipocrit cu putinţă.
Argumentul
pueril,
conform
căruia
aceşti
catolici
ar
dori
să
se
declare
maghiari,
dar
nu
pot
de
frica
presiunilor
statului
român,
este
infirmat
de
faptul
că
sondajele
respective
au
asigurat
confidenţialitatea
datelor
furnizate
de
populaţie
şi
au
permis
oamenilor
să
declare
orice
identitate
doreau
(datele
obţinute
la
recensământul
din
luna
martie
2002
au
fost
confirmate,
de
exemplu,
şi
de
un
sondaj
de
opinie
independent,
organizat
în
lunile
martie
–
aprilie
2002
de
Centrul
de
Sociologie
Urbană
şi
Regională
–
CURS
şi
de
Universitatea
Bucureşti,
intitulat
„Satele
cu
ceangăi
din
Moldova”).
Mai
mult,
romano-catolicii
din
Moldova
nu
s-au
sfiit
niciodată
să-şi
exprime
în
mod
public
opţiunile pe această temă, respectiv identitatea românească, chiar şi atunci când condiţiile istorice erau defavorabile unui asemenea gest.
Considerăm
cel
puţin
ciudat
faptul
că
liderii
asociaţiilor
pro-maghiare
nu
reuşesc
niciodată,
chiar
şi
atunci
când
apelează
la
falsuri,
să
adune
un
număr
semnificativ
şi
constant
de
susţinători,
cifrele
variind
în
mod
inexplicabil
între
câteva
zeci
şi
vreo
două
sute
de
persoane,
în
condiţiile
în
care
numai
populaţia
unei
comune
se
cifrează
la
câteva mii. Şi aceasta la o comunitate despre care se afirmă că şi-ar dori cu ardoare introducerea limbii maghiare în biserică şi şcoală.
Aceste
revendicări
ignoră
dorinţa
fermă
şi
constantă
a
romano-catolicilor
din
Moldova
de
a
beneficia
de
asistenţă
educaţională
şi
religioasă
exclusiv
în
limba
română,
pe care toţi o vorbesc şi o înţeleg.
Lipsite
de
sprijinul
populaţiei,
asociaţiile
pro-maghiare
sunt
nevoite
să
recurgă
la
tot
felul
de
artificii,
pentru
a
depăşi
acest
handicap.
Cea
mai
folosită
metodă
este
asaltarea
instituţiilor
statului
român
şi
a
Bisericii
Catolice
cu
o
avalanşă
de
memorii
vizând
introducerea
limbii
maghiare.
Pentru
a
ascunde
faptul
că
acestea
sunt
întocmite
de
aceiaşi
20-30
de
filo-maghiari
din
zonă,
se
apelează
la
întocmirea
unor
liste
cu
semnături
de
susţinere.
Procedeul
ar
fi
normal,
dacă,
în
realitate,
nu
ar
fi
vorba
de
nişte
falsuri, care îi plasează pe autori în sfera infracţiunilor prevăzute de Codul Penal.
De
câte
ori
au
fost
verificate
listele
ataşate
memoriilor,
s-a
constatat
că
ele
nu
erau
corect
întocmite.
Liderii
asociaţiilor
pro-maghiare
promit
oamenilor
tot
felul
de
ajutoare
şi
facilităţi,
solicitându-le
în
schimb
semnături
de
confirmare.
Ulterior
aceste
tabele
sunt
anexate
cererilor
privind
introducerea
limbii
maghiare
în
şcoli
şi
biserici.
Cazurile
relatate
de
presă
şi
de
populaţie
sunt
numeroase
şi
simpla
lor
înşiruire
ar
ocupa
întregul
spaţiu
al
materialului
nostru.
De
aceea,
ne
vom
opri
doar
asupra
a
trei
exemple.
În
toamna
anului
1997
Inspectoratul
Şcolar
Bacău
a
primit
de
la
Andras
Beress,
pe
atunci
secretar
de
stat
din
partea
UDMR,
un
memoriu
semnat
de
29
de
locuitori
din
Cleja,
prin
care
se
solicita
„asigurarea
studierii
în
şcoală
a
limbii
şi
literaturii
maghiare”.
Deoarece
inspectoratul
nu
primise
nici
o
cerere
de
la
săteni,
a
dispus
o
anchetă
pe
baza
listei
de
semnături
care
însoţea
memoriul
amintit.
S-a
constatat
că
din
cei
29
de
semnatari
numai
8
aveau
copii
de
vârstă
şcolară
şi
ar
fi
fost
îndreptăţiţi
să
facă
o
asemenea
solicitare.
Mai
mult,
majoritatea
celor
trecuţi
pe
listă
nici
nu
ştiau
pentru
ce
semnaseră
în
realitate,
deoarece
Andrei
Duma,
liderul
AMCM
din
Cleja
şi
iniţiatorul
memoriului, îi dezinformase, pretinzând că semnează pentru nişte ajutoare din străinătate.
Pentru
anul
şcolar
2002
–
2003,
AMCM
a
pretins
înfiinţarea
de
clase
în
limba
maghiară,
susţinînd
că
vorbeşte
în
numele
a
câte
150
de
familii
din
Cleja
şi
Pustiana.
S-a
dovedit
în
cele
din
urmă
că
doar
11
copii
în
Cleja
şi
12
în
Pustiana
frecventează
cursurile
în
limba
maghiară
aprobate
de
Inspectoratul
Şcolar
Judeţean.
În
felul
acesta
ar
putea fi induse în eroare şi alte instituţii ce ar acorda drepturile solicitate de AMCM.
În
aprilie
2001
liderii
AMCM
solicitau
introducerea
slujbelor
în
limba
maghiară
la
Pustiana,
susţinându-şi
memoriul
cu
253
de
semnături,
despre
care
afirmau
că
aparţin
enoriaşilor
din
localitate.
Comisia
Episcopiei
Romano
–
Catolice
de
Iaşi
a
constatat
că
21
de
persoane
nu
semnaseră
nici
o
cerere;
6
au
dat
semnături
pentru
alte
scopuri
(
doctor
în
sat,
construirea
unei
şcoli,
locuri
de
muncă
în
Ungaria
etc.);
iar
7
au
solicitat
slujbe
în
limba
maghiară,
dar
una
dintre
ele
s-a
răzgândit.
În
alte
64
de
cazuri
s-au
înregistrat
persoane
inexistente
sau
plecate
din
sat,
persoane
cu
handicap
sever,
oameni
fără
religie
sau
catolici
nepracticanţi,
minori
veniţi
în
vacanţă,
semnături care apar de două ori pe listă, persoane care au declarat că semnaseră pentru obţinerea unor bunuri materiale.
Iniţiatorii
unor
asemenea
demersuri
intră
în
contradicţie
flagrantă
cu
reglementările
Vaticanului,
respectate
în
întreaga
lume
catolică,
prin
aducerea
unor
preoţi
maghiari
din
Transilvania
şi
Ungaria,
pentru
a
oficia
slujbe
în
parohiile
Episcopiei
de
Iaşi
într-o
limbă
străină
populaţiei.
Pe
de
altă
parte,
presa
de
limbă
maghiară,
ce
nu
oboseşte
să
deplângă
„holocaustul”
la
care
ar
fi
supuşi
„ceangăii”,
apelează
la
dezinformări
privind
înalţii
ierarhi
catolici
maghiarizându-le
numele
şi
lansând
josnice
atacuri
la adresa familiilor lor.
La
metodele
de
dezinformare
exemplificate
mai
sus
se
adaugă
şi
substituirea
tradiţiilor
şi
atribuirea
lor
unei
alte
etnii,
procedeu
cu
vechi
rădăcini
istorice.
În
toamna
anului
2002,
la
Bacău,
cu
ocazia
unei
conferinţe
de
presă
organizată
de
AMCM,
UDMR
şi
Ambasada
Ungariei,
cel
mai
înfocat
vorbitor
despre
originea
maghiară
a
aşa-
zişilor
ceangăi
a
fost
nimeni
altul
decât
Kallos
Zoltan,
unul
dintre
actorii
principali
ai
ofensivei
comuniste
de
maghiarizare
a
catolicilor
moldoveni
din
anii
`50.
În
acea
perioadă,
emisarii
maghiarizării
au
sesizat
că
portul,
dansurile
şi
cântecele
moldovenilor
catolici
nu
aveau
nimic
în
comun
cu
aria
culturală
maghiară.
În
consecinţă,
ei
au
dotat
ansamblurile
folclorice
cu
costume
populare
secuieşti
din
Transilvania
şi
au
adus
cântece
din
satele
ungureşti
transilvănene
primite
de
la
cercetătorii
Institutului
de
folclor
din
Cluj.
Nu
după
multă
vreme,
aceştia
au
venit
în
Moldova
şi
au
cules
cântecele
importate
din
Transilvania,
ca
dovezi
ale
originii
maghiare
a
„ceangăilor”.
Printre
„specialiştii”
clujeni
veniţi
în
Regiunea
Bacău
pentru
acest
demers
pseudo
–
ştiinţific
s-a
numărat
şi
etnograful
Kallos
Zoltan,
cel
care
pe
24.09.2002
nu
mai
contenea
a
ne
vorbi despre îndelungata sa activitate ştiinţifică pe tărâmul cercetării „folclorului ceangăiesc”.
Dar cine sunt catolicii din Moldova şi de ce problema lor a generat atâtea controverse ?
De ce încearcă unii să-i înglobeze naţiunii maghiare, numindu-i „ceangăi” ?
Este
corect
să
vorbim
despre
drepturile
unei
comunităţi,
ignorând
sau
blamând
o
prealabilă
cercetare
ştiinţifică a originilor ei ?
Putem
ignora
autoidentificarea
românească
a
peste
95%
dintre
romano-catolicii
din
Moldova,
acordând
prioritate câtorva zeci de filo-maghiari ?
Ce elemente luăm în calcul, când vorbim despre identitate ?
Ne raportăm doar la simpla declaraţie a câtorva persoane ?
Să nu uităm că în justiţie niciodată nu este considerată ca probă suficientă declaraţia acuzatului, chiar dacă acesta recunoaşte comiterea faptei.
Apreciem
că
problema
identităţii
nu
poate
fi
discutată
fără
abordarea
unor
elemente
definitorii
ale
acesteia,
cum
sunt
cele
ce
decurg
din
apartenenţa
etnică.
Nu
putem
fi
de
acord
cu
cei
care
încearcă
să
acrediteze
falsa
idee
că
dezbaterea
privind
originile
este
doar
o
deturnare
de
la
respectarea
drepturilor
comunităţii
vizate.
Etnia,
limba,
istoria
şi
tradiţiile
culturale,
reprezentând
principalele
repere
identitare
ale
catolicilor
din
Moldova,
nu
pot
fi
eludate,
dacă
se
doreşte
aflarea
adevărului.
Abia
din
acest punct se poate proceda la revendicarea şi acordarea unor drepturi speciale, de tipul celor dedicate minorităţilor.
În
egală
măsură,
considerăm
ca
fiind
total
lipsite
de
temeinicie
afirmaţiile
tendenţioase
privind
implicarea
Bisericii
în
aşa-zisa
politică
asimilaţionistă
care
ar
fi
dusă
împotriva
„ceangăilor-maghiari”,
a
cărei
consecinţă
ar
fi
dezbinarea
comunităţii
credincioşilor
catolici
din
Moldova.
Dimpotrivă,
Biserica
Catolică
promovează
echilibrul
şi
armonia
în
rândurile
enoriaşilor
săi,
aşa
cum
o
face
în
întreaga
lume.
Afirmaţii
de
genul
aceleia
conform
căreia
Vaticanul,
prin
crearea
Episcopiei
Romano-Catolice
de
Iaşi,
nu
a
făcut
decât
să
participe
la
procesul
de
românizare
a
„ceangăilor-maghiari”,
dovedesc,
pe
lângă
o
absenţă
acută
a
spiritului
creştin,
şi
o
înţelegere
pe
dos
a
exercitării
drepturilor
fundamentale
ale
omului,
căci
Biserica
Catolică
a
ajuns
la
soluţia
înfiinţării
diecezei
respective
tocmai
pentru
a
răspunde
realităţilor
etnice
şi
lingvistice
din
Moldova, pe care le cunoştea foarte bine, şi care până la apariţia noii structuri eclesiastice nu au putut fi respectate.
Când
afirmăm
acest
lucru,
ne
gândim
că
nici
un
organism
internaţional
nu
doreşte
să
adopte
decizii
eronate,
luând
în
considerare
demersurile
unui
grup
restrâns
şi
ignorând afirmaţiile a peste 95% dintre membrii unei comunităţi, care au de partea lor şi dovezi confirmate ştiinţific.
Ne-am
referit
la
tribulaţiile
istoriografiei
maghiare,
atunci
când
doreşte
să
demonstreze
originea
neromânească
a
catolicilor
moldoveni.
Este
adevărat
că
şi
istoriografia
română
de
la
începutul
secolului
al
XX-lea
a
cunoscut
asemenea
frământări,
plătind
tribut
abordării
tangenţiale
a
problemei
şi
lansând
mai
degrabă
întrebări,
decât să ofere răspunsuri plauzibile. Ca şi cercetătorii maghiari, unii istorici români s-au lăsat înşelaţi de sterotipul „catolic este egal maghiar, ortodox egal român”.
De
asemenea,
s-au
adoptat
termenii
de
„ungur”
sau
„ungurean”,
cu
care
erau
desemnaţi
cei
veniţi
din
Transilvania,
numită
în
trecut
şi
Ţara
Ungurească,
ignorându-
se
faptul
că
apelativele
atribuite
atunci
unor
indivizi
sau
comunităţi
nu
aveau
consistenţă
etnică,
ci
desemnau
provenienţa
dintr-un
spaţiu
geo-politic.
În
egală
măsură,
a
fost
tratată
cu
superficialitate
problema
bilingvismului,
considerându-se
că
folosirea
graiului
ceangău
este
un
argument
suficient
pentru
originea
maghiară
a
catolicilor
din
Moldova,
ignorându-se
elementele
de
substrat,
care
demonstrează
originea
românească
a
vorbitorilor
acestui
grai.
Acestea
sunt
motivele
pentru
care
asociaţiile
pro-
maghiare,
eludând
regulile
de
bază
ale
cercetării
istorice,
interpretează
eronat
şi
partizan
interogaţiile
unor
istorici
români,
citându-le
scoase
din
context,
ca
dovezi
incontestabile ale originii neromâneşti a moldovenilor catolici.
În
schimb,
intelectuali
ca
pr.
Iosif
Petru
M.Pall
şi
Dumitru
Mărtinaş,
ridicaţi
chiar
din
rândul
catolicilor
moldoveni,
au
început
să
demonstreze
cu
argumente
ştiinţifice
originea
lor
românească.
Linia
respectivă
este
continuată
şi
aprofundată
astăzi
de
alţi
cercetători,
care
prin
demersurile
lor
ne
aduc
mai
aproape
de
aflarea
adevărului.
Rezultatele
muncii
lor
atestă
că
romano-catolicii
din
Moldova
nu
s-au
autodenumit
niciodată
„ceangăi”.
Mai
mult,
ei
resping
acest
termen,
considerându-l
ca
peiorativ,
şi
se
numesc
drept
catolici
români.
Situaţia
a
rămas
valabilă
până
astăzi,
încă
de
la
începutul
veacului
al
XVIII-lea,
când
Dimitrie
Cantemir
consemna
că
ei,
catolicii din Moldova, „se numesc aşa atât după neam, cât şi după religie”.
Ce
dovadă
mai
elocventă
a
identităţii
lor
româneşti
puteau
produce
timp
de
peste
300
de
ani
catolicii
moldoveni,
decât
respingerea
constantă
şi
fermă
a
unui
nume-
acela de „ceangăi”- atribuit lor din afara comunităţii din dorinţa de a le conferi o origine etnică ce le era străină ?
Ce
poate
fi
mai
grăitor
decât
eşecul
lamentabil
al
inovaţiei
lingvistice
a
preotului
secui
Zold
Peter
în
sânul
acestei
comunităţi,
care
nu
scapă
nici
o
ocazie
de
a-şi
afirma
identitatea
românească?
Poate
doar
convieţuirea
cu
românii
ortodocşi,
împreună
cu
care
românii
catolici
împart
deopotrivă
bunele
şi
relele
unei
istorii
deloc
îngăduitoare
cu
acest
pământ.
Căci
împreună
luptă
în
toate
momentele
afirmării
naţionale,
împreună
plătesc
impozite,
suferă
epidemiile
şi
foametea
aduse
de
războaie,
rigorile
regimurilor
totalitare,
iar
astăzi,
iată,
traversează
rigorile
unei
tranziţii
mult
prea
lungi.
Din
păcate,
unii
consideră
că
acestea
nu
sunt
de
ajuns
şi
mai
adaugă
o
povară pe umerii comunităţii, încercând, pentru a câta oară, să-i schimbe identitatea.
Circulaţia
persoanelor
între
Transilvania
şi
Moldova
este
un
fenomen
recunoscut,
în
virtutea
căruia
legăturile
între
românii
celor
două
provincii
au
fost
constante
şi
puternice.
Desigur,
datorită
statutului
defavorizat
al
populaţiei
româneşti
din
Transilvania
de
până
la
Unirea
din
1918,
fluxul
a
fost
mai
degrabă
dinspre
această
provincie
către Moldova, decât în sens contrar. Atunci când situaţia românilor transilvăneni devenea insuportabilă la ei acasă, se refugiau în Moldova.
Aşa
au
ajuns
aici
şi
românii
catolici,
aşezarea
lor
în
zonă
fiind
accelerată
şi
mai
numeroasă
începând
cu
secolul
al
XVIII-lea.
Pe
timpul
şederii
în
Transilvania,
ei
au
fost
supuşi,
în
grade
diferite,
proceselor
de
secuizare
şi
de
maghiarizare,
care,
în
esenţă,
presupuneau
învăţarea
la
un
nivel
popular
a
limbii
maghiare
şi,
de
cele
mai
multe
ori, înlocuirea numelor româneşti cu traducerile lor în ungureşte.
Astfel
se
explică
portul
tradiţional,
arhitectura,
folclorul,
tradiţiile
şi
obiceiurile,
care
au
corespondenţe
şi
înrudiri
ce
merg
până
la
identificare
cu
spaţiul
cultural
al
românilor
din
Transilvania.
Tot
aşa
se
justifică
şi
vorbirea
graiului
românesc
transilvănean,
ştiut
fiind
faptul
că
moldovenii
catolici
nu
folosesc
graiul
românesc
din
Moldova,
ceea
ce
elimină
teoriile
care
susţin
românizarea
lor
prin
contactul
cu
autohtonii
din
această
provincie.
Elementele
de
limbă
păstrate
din
Transilvania,
ca
şi
caracteristica
vorbirii
siflante,
proprie
numai
arealului
lingvistic
românesc
încă
din
perioada
de
formare
a
limbii,
demonstrează
în
mod
clar
că
strămoşii
romano-catolicilor
din Moldova au vorbit româneşte pe când se aflau în Transilvania şi că aceasta a fost limba lor maternă dintotdeauna.
Graiul
numit
ceangău
este
moştenit
din
perioada
şederii
în
Transilvania,
fiind
o
limbă
maghiară
însuşită
parţial,
numai
pe
cale
orală
şi
grevată
de
numeroase
elemente
specifice
limbii
române,
menită
a
reprezenta
o
cale
de
comunicare
cu
vecinii
secui
sau
unguri.
Odată
veniţi
în
Moldova,
unii
catolici,
aflaţi
într-un
stadiu
incipient
de
secuizare
sau
de
maghiarizare,
au
abandonat
în
mod
natural
graiul
ceangău,
iar
aceia
mai
puternic
secuizaţi
sau
maghiarizaţi
au
păstrat
acest
grai,
care
nici
astăzi
nu
are
scriere.
Este
semnificativ
faptul
că
însuşi
preotul
secui
Zold
Peter,
părintele
falsului
etnonim
„ceangăi-maghiari”,
a
consemnat
despre
catolicii
moldoveni
că
vorbesc
stricat
ungureşte. Şi asta la anul 1781, când catolicii sosiţi din Transilvania nu avuseseră timp să suporte presupusele presiuni asimilatorii ale autohtonilor ortodocşi.
De altfel, aşa cum se poate observa şi astăzi şi dansurile şi portul romano-catolicilor din Moldova se înscriu perfect în aria tradiţională românească.
Considerăm
că,
alături
de
rezultatele
cercetării
ştiinţifice,
problema
reprezentativităţii
asociaţiilor
ce
se
ocupă
de
catolicii
moldoveni
şi
a
grupului-ţintă
la
care
ele
se
raportează are o importanţă aparte în dezbaterea chestiunii romano-catolicilor din Moldova.
În
ceea
ce
ne
priveşte,
Asociaţia
„Dumitru
Mărtinaş”
a
avut
curajul
de
a
se
supune
votului
populaţiei,
organizând
o
adunare
generală,
ai
cărei
participanţi,
respingând
catalogarea
ca
minoritate
etnică,
şi-au
afirmat
calitatea
de
comunitate
religioasă
românească.
Aderenţa
asociaţiei
în
rândul
oamenilor
este
probată
şi
de
numărul
mare
de
filiale înfiinţate şi aflate în curs de constituire, peste 20, toate realizate în numai doi ani de funcţionare propriu-zisă.
Cu ce se prezintă, în schimb, asociaţiile pro-maghiare şi în numele cui vorbesc ele ?
Lansăm
întrebarea
aceasta,
deoarece
se
pare
că
asociaţiile
respective
au
mari
probleme
în
ceea
ce
priveşte
reprezentativitatea.
Se
poate
observa
că,
după
12
ani
de
activitate
intensă,
nu
au
reuşit
să
atragă
decât
un
număr
mic
de
persoane,
de
ordinul
sutelor,
din
câteva
localităţi
ale
Moldovei,
acestea
fiind,
deloc
întâmplător,
tocmai
satele
natale
ale
liderilor
organizaţiilor
amintite.
Şi
mai
elocvent
este
faptul
că
niciodată
numărul
persoanelor
angrenate
în
acţiuni
vizând
introducerea
limbii
maghiare
în
şcoli
şi
biserică
nu
este
constant,
de
unde
rezultă
că,
în
pofida
diferitelor
forme
de
cointeresare
materială
la
care
este
supusă
populaţia,
„convingerile”
acesteia
în
legătură
cu
originea
maghiară
nu
sunt
nici
pe
departe
atât
de
ferme
pe
cât
şi-ar
dori
liderii
asociaţiilor
pro-maghiare.
Pentru
a
eluda
această
realitate,
recent,
respectivii
lideri
au
afirmat
că
deţin
35
de
filiale
în
localităţile
din
Moldova.
Chiar
şi
pentru
un
necunoscător
al
problemei,
cifra
este,
în
mod
evident,
fantezistă,
deoarece
nu
există
în
Moldova
35
de
comunităţi
în
care
graiul
ceangăiesc
să
fie
utilizat.
Să
înţelegem
din
afirmaţia
liderilor
AMCM
că
ei
militează
pentru
introducerea
limbii
maghiare
şi
în
localităţile
cu
populaţie catolică românească în proporţie de 100 % ?
Şi
în
ceea
ce
priveşte
dimensiunile
grupului,
în
numele
căruia
pretind
că
vorbesc
asociaţiile
pro-maghiare,
s-au
putut
constata
mari
fluctuaţii
numerice.
Căci
autoproclamaţii salvatori ai identităţii ceangăilor-maghiari i-au revendicat iniţial pe toţi cei 276.000 de membri ai comunităţii romano-catolicilor din Moldova.
Ulterior,
s-au
repliat
spre
o
estimare
de
60-70.000
de
„ceangăi”
din
Moldova,
referindu-se
la
catolicii
bilingvi,
care
folosesc
şi
graiul
românesc
ardelenesc
şi
graiul
ceangău.
Din
nefericire,
aceste
cifre
au
fost
preluate
şi
de
către
raportorii
Consiliului
Europei,
care
nu
au
observat
că
în
localităţile
cu
populaţie
bilingvă
statisticile
consemnează, ca şi în satele catolice care folosesc numai limba română, procentaje de peste 95% cetăţeni care se declară români.
În
fine,
dacă
nici
una
dintre
estimări
nu
a
putut
fi
asumată,
asociaţiile
pro-maghiare
s-au
refugiat
la
cei
aproximativ
2.000
de
„ceangăi”
declaraţi
la
recensământ,
deşi aproape 1500 dintre ei au indicat ca limbă maternă tot limba română.
C O N C L U Z I E
Din
276.000
de
catolici
din
Moldova,
peste
95%
se
consideră
şi
se
declară
români.
Ei
resping
catalogarea
ca
minoritate
etnică
şi
atribuirea
numelui
impropriu
de
„ceangăi”,
afirmând
că
sunt
o
parte
a
poporului
român,
o
comunitate
de
confesiune
catolică
din
sânul
acestuia.
Rezultatele
cercetărilor
ştiinţifice
confirmă
şi
susţin
aceste
adevăruri.
Pe
de
altă
parte,
câteva
persoane,
în
virtutea
unor
interese
personale
şi
din
dorinţa
de
a
servi
alte
obiective
decât
binele
comunităţii
romano-catolicilor
din
Moldova,
doresc
să
demonstreze
că
există
o
minoritate
a
„ceangăilor”,
consideraţi
ca
etnici
maghiari,
care
se
află
pe
cale
de
dispariţie,
datorită
presiunilor
statului
român
şi
ale
Bisericii
Catolice.
Respectivii
se
străduiesc
din
răsputeri
să
obţină
recunoaşterea
acestui
neadevăr
de
către
organismele
europene,
neuitând
nici
un
moment
să
amintească
faptul
că
România
nu
respectă
drepturile
minorităţilor
etnice
şi,
deci,
nu
prea
merita
a
fi
admisă
în
diferite
structuri
europene
şi
euro-atlantice.
Ei
scapă,
însă,
din
vedere
amănuntul
că
România
A
făcut
progrese
evidente
în
domeniul
recunoaşterii
şi
garantării
drepturilor
minorităţilor
etnice
reale
din
ţară.
De
ce
s-ar
opune
atunci
tocmai
exercitării
drepturilor
„ceangăilor”?
Prin
ce
se
deosebesc
ei
la
acest
capitol
de
germani,
ţigani,
unguri,
evrei,
armeni,
turci,
tătari,
bulgari,
sârbi,
polonezi,
ucraineni
ş.a.?
Nu
cumva tocmai prin faptul că în cazul „ceangăilor” este vorba despre o minoritate etnică imaginară?
O
dovadă
elocventă
a
faptului
că
adevărata
ţintă
a
filo
–
maghiarilor
a
fost
compromiterea
României
în
procesul
de
aderare
la
structurile
europene,
şi
nicidecum
binele
„minorităţii
ceangăilor”
din
Moldova,
o
constituie
şi
declaraţile
de
la
Balvanyos
ale
liderilor
AMCM
şi
UDMR.
În
pofida
faptului
că
autorităţile
române
le-au
acordat
„drepturi”
necuvenite
în
ceea
ce
priveşte
introducerea
limbii
maghiare
în
şcolile
din
Moldova,
respectivii
au
contestat
această
realitate,
declarând
în
continuare
că
România
nu
acordă
asemenea
drepturi.
Este,
credem,
un
bun
exemplu
despre
faptul
că
filo
–
maghiarii
nu
se
vor
opri
niciodată
din
emiterea
de
pretenţii,
oricât
de
multe
concesii
ar
face partea română, chiar şi dintre acelea nejustificate.
Suntem
deci
de
părere
că
identitatea
romano-catolicilor
trebuie
să
fie
apărată
şi
conservată,
dar
insistăm
ca
deciziile
adoptate
în
acest
sens
să
vizeze
prezervarea
adevăratei
identităţi
a
comunităţii
noastre
şi
să
nu
conducă
la
denaturarea
acesteia,
prin
pornirea
de
la
premise
false
sau
prin
informarea
unilaterală
din
surse
interesate
să
demonstreze
lucruri
neconforme
cu
realitatea.
În
acest
sens,
apreciem
că
sunt
binevenite
iniţiativele
care
vizează
susţinerea
creşterii
economice
şi
afirmarea
culturală
a
zonelor
locuite
de
catolicii
din
Moldova,
căci
asemenea
măsuri
pot
într-adevăr
să
ajute
comunitatea
noastră,
aşa
cum
nu
o
pot
face,
în
schimb,
cursurile,
slujbele
şi
posturile
de radio sau de televiziune în limba maghiară, pe care nu le înțeleg cei un sfert de milion de oameni pentru că nu sunt în limba lor maternă.
Romano-catolicii din Moldova, în prezent.
Comunităţile
romano-catolice
din
Moldova
continuă
a
fi
subiect
de
discuţii
şi
dispute
în
condiţiile
abandonării
practic
de
către
instituţiile
româneşti
în
sfera
de
influenţă a instituţiilor maghiare sub umbrela respectării drepturilor minorităţilor.
Intrarea
României
în
Uniunea
Europeană
nu
a
schimbat
în
bine
situaţia,
mai
mult
Consiliul
Europei
a
recomandat
României,
fără
a
cunoaşte
realitatea
concretă
de
la
faţa
locului,
ci
pe
doar
baza
unor
rapoarte
tendenţioase
venite
din
partea
activiştilor
extremişti
maghiari
ori
a
apologeţilor
distrugerii
statului
naţional
român
să
apere
şi
să
păstreze
o
imaginară
cultura
şi
limba
ceangăiască.
Mai
mult,
Asociaţia
pentru
apărarea
Drepturilor
Omului
din
România
şi
Liga
Pro
Europa,
cunoscute
pentru
militantismul lor anti-românesc au prezentat imagini deformate ale realităţii privind limba şi cultura romano-catolicilor, atât în România cât şi în lume.
Pentru
ca
procesul
de
maghiarizare
să
fie
cât
mai
elaborat
a
intervenit
şi
Ministerul
Educaţiei
din
România
care
a
aprobat
începând
din
2002
studiul
limbii
maghiare
în
şcoli
din
7
sate
din
judeţul
Bacău
fără
a
se
gândi
o
clipă
la
faptul
că
procedând
astfel,
săvârşeşte
un
abuz.
Ministerul
Culturii
din
România
şi
Ministerul
Moştenirii
Culturale
din
Ungaria
subvenţionează
cărţi
de
propagandă
despre
cultura
romano-catolicilor
denumiţi
ceangăi.
În
ultimii
ani,
Consiliul
Europei,
pornind
de
la
necunoaşterea stării de fapt a adoptat documente pentru protecţia culturilor considerate a fi în pericol, printre ele şi a ceangăilor.
Confuziile,
erorile
şi
intoxicările,
intenţionate
sau
neintenţionate,
create
în
legătură
cu
identitatea
romano-catolicilor
moldoveni,
impropriu
denumiţi
ceangăi
provin
în
mare
parte
din
necunoaştere,
pentru
că
acest
subiect
continuă
a
fi
intens
promovat
în
sens
propagandistic
de
către
influentele
cercuri
extremiste
maghiare
fiind
manipulat şi cenzurat cu largul concurs al organismelor europene care, sub umbrela falsă a apărării drepturilor colective ale diferitelor minorităţi europene devin agresive.
În
afara
de
necunoaştere,
o
altă
cauza
a
confuziilor,
erorilor
şi
intoxicărilor
este
legată
de
folosirea
în
mod
abuziv
ca
etnonim
a
termenului
ceangău,
coroborată
cu
lansarea
pe
piaţa
aşa
zis
ştiinţifică,
de
către
pseudo-cercetători,
şcoliţi
şi
plătiţi
de
către
adepţii
magnatului
Soros
a
unor
diferite
teorii
privind
istoria
acestei
comunităţi
româneşti. În continuare se vorbeşte de existenţa unui dialect maghiar printre ceangăi, de asimilarea lor de către români.
Asimilarea
în
concepţia
lor
a
fost
uneori
un
fenomen
natural,
uneori
organizat,
proporţia
dintre
cele
doua
tipuri
de
asimilare
variind
de
la
o
perioada
la
alta.
Pentru
Ferenc
Pozsony
"în
prezent,
etnonimul
ceangau
desemneaza
o
comunitate
care
s-a
indepărtat
parţial
-
sub
aspect
lingvistic,
cultural
şi
social
-
de
comunitatea
maghiara,
dar
încă
nu
s-a
integrat
intrutotul
în
comunitatea
română".
Fără
nici
un
fundament
cercurile
maghiare
afirmă
că
până
la
începutul
secolului
XX,
dacă
erau
intrebaţi,
catolicii
din
judeţele
Roman
şi
Bacău
răspundeau
că
sunt
unguri,
conştiinţa
originii
era
clară
pentru
toţi,
chiar
dacă
o
parte
nu
mai
vorbeau
ungureşte,
uitând
ori
mai
degrabă
necunoscând
faptul
că
niciodată
în
istorie
catolicii
din
Moldova
nu
s-au
considerat
unguri.
Exemplul
oferit
de
către
Dimitrie
Cantemir
este
cât
se
poate
de
revelator
în
acest
sens, nici o clipă catolicii moldoveni nespunând că ar fi unguri.
Se
vorbeşte
apoi
la
fel
de
nefondat
de
o
pretinsă
asimilare
lingvistică
în
Moldova
produsă
cu
multe
generaţii
în
urmă,
şi
care
ar
fi
condus
la
ştergerea
memoriei
originii
maghiare.
O
asimilare
lingvistică
a
existat
fără
îndoială,
dar
în
Transilvania,
înaintea
emigrării
strămoşilor
români
ai
catolicilor
în
Moldova,
urmare
a
procesului
de
secuizare
şi
maghiarizare
a
românilor
transilvăneni,
un
fenomen
care,
ar
merita
studiat
cu
mult
mai
multă
atenţie
de
către
cercetarea
românească,
pentru
că
astfel
fantoma
aşa
zisului
Ţinut
Secuiesc
nu
iar
mai
bântui
pe
zeloşii
promotori
ai
disoluţiei
statului
naţional
unitar
român.
Identitatea
este
o
problema
personala
a
fiecăruia,
dar
din
pacate, alegerea este astăzi pentru catolicii moldoveni supusă unor inimaginabile presiuni de către cercurile politice, culturale, eclesiastice, civile maghiare.
Mai
mult,
acestor
presiuni
se
adaugă
de
câţiva
ani
constantele
presiuni
venite
din
partea
autorităţilor
româneşti
care
în
mod
firesc
ar
trebui
să
le
apere
drepturile
cetăţeneşti
cucerite
în
decursul
timpului
de
către
catolici,
nu
să
le
bulverseze
identitatea
prin
introducerea
de
ore
de
limbă
maghiară
în
şcoli,
prin
sprijinirea
făţişă
a
acţiunilor
de
separatism
local,
de
maghiarizare
forţată,
asemenea
instituţiilor
statului
maghiar
din
secolul
al
XIX
–lea
care
făcuseră
toate
eforturile
pentru
asimilarea
forţată
a
românilor
ardeleni.
Amintim
aici
doar
apariţia
în
1898
sub
controlul
Ministeruluide
Interne
de
la
Budapesta
a
“Societăţii
Centrale
de
Maghiarizare
a
Numelui”.
În
virtutea
regulamentului
acestei
societăţi
românii
primeau
nume
ungureşti
deoarece
“...prin
maghiarizarea
numelui
de
familie,
adică
prin
botez
naţional
cel
cu
nume
străin
este
primit
în
Societatea
maghiară”.
Fapt
istoric
de
necontestat
susţinut
de
un
document
oficial,
care
nu
a
avut
niciodată
un
echivalent
românesc,
politica
de
maghiarizare
a
numelor constituie un important filon de inspiraţie şi pentru liderii politici ai Ungariei de astăzi.
Astăzi,
dacă
vreun
cercetător
român
onest
publică
ori
îndrăzneşte
să
afirme
în
public
românitatea
catolicilor
moldoveni
este
imediat
catalogat
ca
ultranaţionalist.
Pentru
cercurile
maghiare
adevărul
este
unilateral,
pe
principiul
„cine
nu
e
cu
noi
e
împotriva
noastră”.
Nici
rezultatele
recensămintelor
oficiale
din
1992
şi
2002
nu
sunt
agreate,
pentru
că
aceşti
catolici
s-au
declarat
români,
chiar
dacă
oficialităţile
române
la
presiunile
venite
din
partea
maghiară
au
inclus
în
mod
cu
totul
arbitrar
rubrica
ceangăi
în
chestionar.
Trecând
peste
unele
confuzii
şi
nereguli
apărute
în
legătură
cu
declararea
naţionalităţii,
semnalate
cu
ocazia
recensământului,
este
evident
că
datele
referitoare
la
limba
materna
nu
corespund
întrutotul
realităţii.
Cu
toate
insistenţele
prin
care
cercurile
maghiare
au
cerut
public
oamenilor
să
declare
limba
maghiară
ca
limba
materna,
realitatea
rămâne
aceeaşi:
pentru
catolicii
moldoveni,
prima
limba
învaţată
de
la
părinţi
este
limba
română.
Chiar
dacă
"binevoitorii"
leau
explicat
că
limba
lor,
a
părinţilor
si
bunicilor
lor
este
o
limba
"arhaică
maghiară",
care
trebuie
neapărat
prezervată,
catolicii
nu
s-au
lăsat
intimidaţi
promovând
în
continuare
limba
română
a
strămoşilor lor ardeleni.
În
România
anului
2008
instituţiile
româneşti
au
ajuns
să
facă
jocul
celor
ale
Ungariei.
Iată
cum:
La
11
aprilie
2008,
a
avut
loc
Vizita
Preşedintelui
Parlamentului
Ungariei
Katalin
Szili
şi
a
Preşedintelui
Camerei
Deputaţilor,
Bogdan
Olteanu
în
judeţul
Bacău,
respectiv
vizita
delegaţiei
parlamentare
pe
„meleagurile
ceangăieşti”.
Pentru
cercurile
maghiare
evenimentul
a
avut
o
deosebită
importanţă
din
două
puncte
de
vedere.
Redăm
fragmente
postate
pe
unul
dintre
siturile
oficiale
ceangăieşti:
„Preşedintele
Camerei
Deputaţilor
din
România
pe
parcursul
întâlnirii,
vizitei
a
legitimizat
năzuinţele
noastre,
prin
ceea
ce
a
sesizat
personal
la
Lespezi,
şi
în
urma
convorbirilor
purtate
cu
conducătorii
AMCM
a
confirmat:
susţine
cererile
depuse
de
maghiarii
ceangăi
şi
de
organizaţia
care
le
apără
drepturile,
cu
privire
la
învăţarea
limbii materne maghiare şi celebrarea sfintelor liturghii şi în limba maghiară.
Al
doilea
aspect
foarte
important
a
vizitei
celor
doi
preşedinţi
îl
reprezintă
premiera
diplomatică.
Pentru
prima
oară
în
istorie
vine
în
vizită
pe
meleagurile
ceangăieşti
unul
dintre
cei
mai
importanţi
oameni
ai
Ungariei
(poate
regele
Bela
al
IV-lea
pe
vremea
cînd
mai
era
prinţ
a
trecut
pe
aici
...
sic!).
Prezenţa
delegaţiei
parlamentare
maghiare
aşadar
are
un
anunţ
important
pentru
noi
şi
pentru
politica
locală:
Parlamentul
Republicii
Ungare
îşi
asumă
responsabilitatea
şi
le
simte
proprii
problemele
ceangăilor, susţine demersurile AMCM.
Preşedinta
Parlamentului
Ungar
a
fost
primită
la
Prefectura
Bacăului
de
către
Claudiu
Şerban,
prefectul
judeţului
Bacău
şi
de
Bogdan
Olteanu
Preşedintele
Camerei
Deputaţilor
din
România.
Numeroasa
delgaţie
maghiară
a
avut
convorbiri
de
peste
o
oră
în
sala
mare
a
Prefecturii.
Au
fost
prezenţi
de
asemenea
şi
Gabriel
Berca,
secretar
general
al
guvernului
(până
nu
de
mult
prefectul
Bacăului),
şi
Romeo
Stavarache,
Primarul
Municipiului
Bacău.
Bogdan
Olteanu
a
fost
acompaniat
şi
de
Hunor
Kelemen,
chestorul
Camerei
Deputaţilor
din
partea
UDMR-ului,
care
a
participat
nu
numai
la
întălnirea
de
la
Prefectură
dar
şi
la
programul
de
după
amiază.
Au
fost
prezenţi
şi
domnul
János
Terényi
ambasadorul
Ungariei
din
Bucureşti,
Tibor
Hodicska
şi
Dr.
Béla
Szabó
consuli
principali
şi
alţi
diplomaţi”.
S-a
abordat
fireşte
şi
tema
drepturilor
omului
şi
drepturilor
minorităţilor,
cu
accent
deosebit
pe
predarea
limbii
maghiare
în
comunităţile
ceangăieşti.
Părţile
s-au
pus
de
comun
acord
să
sprijine
reciproc
aspiraţiile
de
această
natură
a
minorităţilor.
Bogdan
Olteanu
i-a
propus
oaspetelui
său
ca
în
cazul
în
care
sunt
cereri
pentru
celebrarea
de
liturghii
în
limba
maghiară
să
recurgă
la
o
scrisoare
comună
către
Vatican.
S-a
recurs
din
nou
la
clasicele
de
acum
recomandări
europene
care
stimulează
minorităţile
în
a-şi
păstra
cultura,
şi
acordă
sprijin din partea statului în a-şi păstra şi manifesta identitatea.
În
cadrul
conferinţei
de
presă
de
după
întălnire,
Bogdan
Olteanu
a
afirmat
că
este
foarte
normal
şi
de
sprijinit
să
se
introducă
predarea
limbii
maghiare
în
toate
şcolile
frecventate
de
catolicii
moldoveni,
chiar
dacă
organizaţiile
civile
şi
politice
maghiare
îndeamnă
părinţii
să-şi
trimită
copii
la
orele
de
limbă
maghiară
în
schimbul
unor
sume
de
bani.
După
conferinţa
de
presă,
la
dejunul
festiv
oferit
de
Bogdan
Olteanu,
Preşedintele
Camerei
Deputaţilor
i-a
asigurat
încă
o
dată
că
le
sprijină
aspiraţiile,
atenţionându-i
totodată
că
suntem
în
pragul
alegerilor.
Având
în
vedere
contextul
politic
al
problemei
(AMCM
fiind
parte
a
UDMR)
remarca
lui
Bogdan
Olteanu
şi
atitudinea autorităţilor statului din ultimii ani ne apare într-o nouă lumină.
În
perioada
8-9
mai
2008
Fundaţia
Teleki
László
(Budapesta)
a
organizat
în
Bacău
o
conferinţă
ştiinţifică
pe
tema
ceangăilor
din
Moldova.
Coorganizatori
au
fost
MTA
Institutul
de
Organizare
a
Cercetării
(Budapesta),
Asociaţia
Etnografică
Kriza
János
(Cluj-Napoca)
şi
Asociaţia
Maghiarilor
Ceangăi
din
Moldova
(Bacău).
Printre
sponsori:
Cancelaria
Primului
Ministru
şi
MAE
al
Ungariei.
Pentru
prima
dată
conferinţa
Moştenirea
Periclitată
–
Culturi
Periclitate:
Ceangăii
din
Moldova
s-a
desfăşurat
în
Bacău,
cu
largul
concurs
al
Prefecturii
Bacău.
Organizatorii
au
ales
Muzeul
Judeţean
de
Istorie
sperând
că
cei
interesaţi
vor
lua
parte
mai
uşor
în
număr
mare
la
lucrările
conferinţei.
Aceste
speranţe
nu
s-au
adeverit,
foarte
puţini
au
fost
cei
interesaţi.
Nici
doritul
dialog
cu
partea
română
nu
s-a
realizat,
în
condiţiile
în
care
specialiştii
români
nici
măcar
nu
au
fost
invitaţi.
Printre
conferenţiari
s-au
numărat
cercetători
de
origine
maghiară
din
Anglia,
Germania,
Polonia,
Italia,
Norvegia,
Serbia
şi
Ungaria,
toţi
având
fireşte
o
puternică
susţinere
financiară
şi
politică
maghiară.
Au
susţinut
prelegeri
episcopul
reformat
László
Tőkés
europarlamentar,
precum
şi
Hunor
Kelemen
preşedinte executiv al UDMR.
La
finalul
conferinţei
participanţii
s-au
deplasat
în
localitatea
Pustiana,
unde
a
avut
loc
prima
liturghie
în
limba
maghiară,
contrazicând
astfel
opinia
generală
privind
opoziţia
Episcopiei
de
Iaşi
la
asemenea
celebrări.
Şi
pentru
că
orice
tort
trebuie
să
fie
şi
ornat
pe
măsură,
Prefectura
Bacău
a
sărbătorit
în
luna
august
cu
mult
fast
ziua
naţională
a
Ungariei,
sub
masca
oferită
de
Anul
European
al
Dialogului
Intercultural
2008.
Evident,
cu
acest
prilej,
nu
s-au
putut
scăpa
din
vedere
nici
eforturile
făcute
pentru promovarea salvării minorităţii ceangăilor.
Pentru
UDMR
şi
Ungaria
ceangăii
reprezintă
o
armă
extrem
de
subtilă
în
discursul
politic
vizând
autonomia
şi
prin
extensie
independenţa
Ţinutului
Secuiesc,
Ţinutului
Ceangăiesc,
Ardealului,
Bazinului
Carpatic,
Ungariei
Mari
în
ultimă
instanţă.
Crearea
în
laboratoarele
idealurilor
maghiare
şi
colportarea
sintagmelor
de
mai
sus
nu a fost şi nu este fireşte deloc întâmplătoare.
CRONOLOGIA
activităților desfășurate de Asociația Romano-Catolicilor Dumitru Mărtinaș sau la care asociația a participat
2001
- Adunarea generală de constituire a Asociaţiei Romano - Catolicilor “Dumitru Mărtinaş”, 17.03.2001;
- Universitatea de Vară Izvorul Mureşului “Românii si integrarea euro – atlantica”;
- Simpozionul Internaţional „Drepturile omului: Dimensiune spirituala şi acţiune civica”, Iaşi, Ediţiile IV-VI;
2002
- Simpozionul “Romano - catolicii din Moldova şi identitatea lor”, Bacău;
- Scrisoarea adresată preşedintelui Comisiei pentru cultură, ştiinţă şi educaţie a APCE
- Lansare de carte: Anton Coşa, „Cleja. Monografie etnografica”;
- Simpozionul Internaţional „Identitatea culturala a romano – catolicilor din Moldova”, Bucureşti;
- Dezvelirea plăcii comemorative „Dumitru Mărtinaş” la Şcoala generala din comuna Butea, judeţul Iaşi;
- Seminarul Internaţional „Originea, cultura şi limba ceangăilor”, Iaşi
- Lansare de carte pr. Alois Moraru, Ioan Dimişcă, Anton Coşa, „Pildeşti. Monografie istorică”;
- Inaugurarea Muzeului Diecezan al catolicilor din Moldova din Săbăoani, Judeţul Neamţ;
- Lansare de carte: Ion H. Ciubotaru, „Catolicii din Moldova”, vol. II;
- Lansare de carte: Liviu Pilat, „Comunitaţi tacute. Satele din parohia Săbăoani (secolele XVII-XVIII)”;
- Lansarea revistei Asociaţiei Romano – Catolicilor „Dumitru Mărtinaş”;
- Sesiunea Naţională de Comunicari Ştiinţifice „Românii din Sud-Estul Transilvaniei. Istorie, cultură, civilizaţie”, Sf. Gheorghe, Ediţia a VII-a;
- Concurs pe teme privind istoria şi civilizaţia romano-catolicilor din Moldova organizat cu elevii Şcolii generale nr. 1 din Cleja, judeţul Bacău;
2003
- Dezvelirea Monumentului Eroilor din comuna Cleja, judeţul Bacău;
- Sesiunea Naţionala de Comunicari Ştiinţifice “Românii din Sud Estul Transilvaniei. Istorie, cultura, civilizatie”, Miercurea Ciuc
2004
- Zilele Episcopiei Romano-Catolice de Iaşi, Simpozionul “120 de ani de la înfiinţarea Episcopiei Romano- Catolice de Iaşi”; Membrilor Asociaţiei “Dumitru Mărtinaş”,
printre care si preşedintelui Gheorghe Bejan, li s-a acordat Medalia Jubiliara emisa cu ocazia aniversarii a 120 de ani de la înfiinţarea Episcopiei Romano-Catolice de Iaşi;
- Standul de carte “Valori culturale ale romano-catolicilor din Moldova” în cadrul Salonului cărţii Avangarda XXII;
2005
- Universitatea de vară Izvorul Mureşului, 10-17 iulie 2005.
- Sesiunea Naţională de comunicări ştiinţifice „Românii din sud-estul Transilvaniei. Istorie-Cultură- Civilizaţie”, Miercurea-Ciuc, 23-25 septembrie 2005
- Biroul de informare al Consiliului Europei Bucureşti, discuţii pe tema comunităţii catolicilor din Moldova, vizând protecţia minorităţilor şi promovarea valorilor culturale
ale acestora, 3 –7 octombrie 2005
- Realizarea în colaborare cu TVR a filmului documentar “Mărturii" privind comunitatea catolicilor din Moldova”, septembrie 2005
- Lansarea la Bacău a volumului al III-lea al lucrării Ion H. Ciubotaru, Catolicii din Moldova. Universul culturii populare, 28 decembrie 2005
2006
- Sesiunea Naţională de comunicări ştiinţifice „Românii din sud-estul Transilvaniei.Istorie-Cultură- Civilizaţie”, Miercurea-Ciuc, 21-22 septembrie 2006.
2007
- Realizarea unui documentar privind catolicii din Moldova, pregătit în anul 2007 de către postul de televiziune Pro TV.
- Universitatea de Vară Izvoru Mureşului, 15-19 august 2007.
- Organizarea în colaborare cu Direcţia Judeţeană Bacău a Arhivelor Naţionale a Simpozionului Naţional „Dumitru Mărtinaş şi populaţia romano-catolică din Moldova”,
Bacău, 20 octombrie 2007.
2008
- 12 februarie 2008, Bacău, lansarea cărţilor Catolicii din Moldova în izvoarele Sfântului Scaun (secolele XVII-XVIII), Iaşi, Editura Sapientia, 2007 (autor Anton Coşa) şi
Comunităţile catolice din judeţul Bacău, Oneşti, Editura Magic Print, 2007 (autor Anton Coşa).
- Sesiunea Naţională de comunicări ştiinţifice „Românii din sud-estul Transilvaniei.Istorie-Cultură- Civilizaţie”, Miercurea-Ciuc, 29-30 septembrie 2008.
- 20 octombrie 2008, în cadrul Simpozionului Naţional „Dumitru Mărtinaş şi populaţia romano-catolică din Moldova”, a avut loc lansarea cărţii Catolicii din Faraoani,
Oneşti, Editura Magic Print, 2007 (autor Anton Coşa).
- cartea Catolicii din Moldova în izvoarele Sfântului Scaun (secolele XVII-XVIII), Iaşi, Editura Sapienţia, 2007 (autor Anton Coşa) primeşte Premiul de excelenţă la Salonul
Internaţional de Carte Românească, ediţia a XVII-a, Iaşi, 5-8 octombrie 2008.
- organizarea în colaborare cu Direcţia Judeţeană pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional Bacău a Colocviului cu tema: „Moldovenii romano-catolici în spaţiul
multiculturalităţii româneşti”, 21 noiembrie 2008
2009
- Colocviul Naţional I. I. Russu de cercetare a sud-estului Transilvaniei, Sf. Gheorghe, 26-27 iunie 2009.
- 8 august 2009, Luizi Călugăra, lansarea cărţii Monografia comunei Luizi-Călugăra, Roman, Editura Serafica, 2009 (autori Antonel-Aurel Ilieş, Daniela Butnaru, Anton
Coşa etc).
- 23 august 2009, Gioseni, lansarea cărţii Monografia comunei Gioseni, Iaşi, Editura Sapienţia, 2009 (autor Anton Coşa).
- 24 august 2009, Mărgineni, lansarea cărţii Mărgineni: un sat la porţile Bacăului, Iaşi, Editura Sapienţia, 2009 (autori Dănuţ Doboş, Petronel Zahariuc, Daniela Butnaru,
Anton Coşa).
- Sesiunea Naţională de comunicări ştiinţifice „Românii din sud-estul Transilvaniei.Istorie-Cultură- Civilizaţie”, Sfântu Gheorghe, 2-3 octombrie 2009.
- noiembrie 2009, Valea Mare, lansarea cărţii Monografia comunei Faraoani, Oneşti, Editura Magic Print, 2009 (autor Anton Coşa).
2010
- Arhivele Naţionale Covasna, Centrul ecleziastic de documentare „Mitropolit Nicolae Colan”,Simpozionul 70 de ani de la declanşarea Marelui Refugiu Românesc, Sf.
Gheorghe, 25 iunie 2010.
- Colocviul Naţional I. I. Russu de cercetare a sud-estului Transilvaniei, Sf. Gheorghe, 26 iunie 2010.
- Universitatea de Vară Izvoru Mureşului, ediţia a X-a, 11-15 august 2010. - 15 august 2010, Oituz, lansarea cărţii Monografia comunei Oituz, Oneşti, Editura Magic Print,
2010 (autor Anton Coşa).
- 13 septembrie 2010, Nicolae Bălcescu, lansarea cărţii Monografia comunei Nicolae Bălcescu, Bacău, Editura Babel, 2010 (autor Anton Coşa).
- Organizarea în colaborare cu Centrul european de studii Covasna-Harghita a Colocviului„Relaţiile cu românii în dezbaterile Congreselor secuieşti. O paralelă istorică:
1902-2010”, Bacău, 18 noiembrie 2010.
- Sesiunea Naţională de comunicări ştiinţifice „Românii din sud-estul Transilvaniei.Istorie-Cultură- Civilizaţie”, Sfântu Gheorghe-Covasna, 3-4 decembrie 2010.
2011
- Colocviul Naţional I. I. Russu de cercetare a sud-estului Transilvaniei, Sf. Gheorghe, 25 iunie 2011.
- Sesiunea Naţională de comunicări ştiinţifice „Românii din sud-estul Transilvaniei.Istorie-Cultură- Civilizaţie”, Sfântu Gheorghe-Covasna, 23-24 septembrie 2011.
- 18 octombrie 2011, satul Oituz, comuna Lumina, judeţul Constanţa, activităţi culturale organizate de localnici în memoria strămoşilor plecaţi de pe meleaguri băcăuane şi
stabiliţi pe meleaguri dobrogene după Primul Război Mondial.
2012
- Colocviul Naţional I. I. Russu de cercetare a sud-estului Transilvaniei, Sf. Gheorghe, 30 iunie 2012.
- Sesiunea Naţională de comunicări ştiinţifice „Românii din sud-estul Transilvaniei.Istorie-Cultură- Civilizaţie”, Sfântu Gheorghe-Covasna, 21-22 septembrie 2012.
2013
- Universitatea de Vară Izvoru Mureşului, 12-16 august 2013.
- 25 august 2013, Butea, lansarea cărţii Butea – monografie, Iaşi, Editura Presa Bună, 2013, (autori Dănuţ Doboş, Silviu Văcaru, Anton Coşa etc.).
- Sesiunea Naţională de comunicări ştiinţifice „Românii din sud-estul Transilvaniei.Istorie-Cultură- Civilizaţie”, Sfântu Gheorghe-Covasna, 8-9 noiembrie 2013.
- 10 noiembrie 2013, Somuşca, lansarea cărţii Monografia satului Somuşca, Oneşti, Editura Magic Print, 2013 (autor Anton Coşa).
2014
- Demararea proiectului proiectului CLUBUL TÂNĂRULUI EUROPEAN, implementat de Asociația romano- catolicilor „Dumitru Mărtinaș”, în parteneriat cu Casa Corpului
Didactic „Grigore Tăbăcaru” Bacău și Asociația Unlimited Connections
- 1 martie 2014 - Colocviul Naţional „I.I. Russu” de cercetare a sud-estului Transilvaniei (în cadrul Zilelor „Andrei Şaguna”), Sf. Gheorghe, 28 iunie 2014.
- Zilele „Andrei Şaguna”, Sf. Gheorghe, 24-29 iunie 2014 - Universitatea de Vară Izvoru Mureşului, 11-16 august 2014.
- Sesiunea Naţională de comunicări ştiinţifice „Românii din sud-estul Transilvaniei. Istorie-Cultură- Civilizaţie”, Sfântu Gheorghe-Covasna, 19-21 septembrie 2014.
2015
- Participarea la manifestările cultural-științifice organizate în perioada 27-28 martie 2015, la Sfântu Gheorghe (judeţul Covasna), de către Centrul European de Studii
"Covasna-Harghita", Asociaţia "Ştefadina" Bucureşti şi Liga Cultural-Creştină "Andrei Şaguna".
- Participarea la Tabăra de vară organizată începând cu data de 3 august 2015, de către Asociaţia UNLIMITED CONNECTIONS din Bacău (la Complex Parc Pini Moineşti)
manifestare ce face parte din cadrul Proiectului "Clubul Social al Tinerilor Băcăuani" (susţinut financiar de Consiliul Judeţean Bacău).
- Participarea la lucrările celei de a XIII-a ediţii a Universităţii de Vară de la Izvoru Mureşului, manifestare organizată în perioada 10-16 august 2015 de de către Ministerul
Culturii-Centrul Cultural Topliţa, în parteneriat cu Fundaţia Naţională pentru Românii de Pretutindeni (Bucureşti), Centrul European de Studii Covasna-Harghita (Sf.
Gheorghe), cu sprijinul Departamentului Politici pentru Relaţia cu Românii de Pretutindeni, Institutului Cultural Român, Episcopia Ortodoxă a Covasnei şi Harghitei,
Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş.
2016
- Participarea la cea de-a XIX-a ediţie a "Zilelor Miron Cristea", manifestare cultural-ştiinţifică organizată în perioada 17-20 iulie 2016, la Topliţa (judeţul Harghita), de
către Fundaţia Culturală "Miron Cristea", Centrul Cultural Topliţa, Biblioteca Municipală "George Sbârcea", Primăria şi Consiliul Local Topliţa.
- Participarea la lucrările celei de a XIV-a ediţii a Universităţii de Vară de la Izvoru Mureşului, manifestare organizată în perioada 14-20 august 2016 de către Ministerul
Culturii - Centrul Cultural Topliţa, în parteneriat cu Fundaţia Naţională pentru Românii de Pretutindeni (Bucureşti), Centrul European de Studii Covasna-Harghita (Sfântu
Gheorghe), cu sprijinul Departamentului Politici pentru Relaţia cu Românii de Pretutindeni, Institutului Cultural Român, Episcopiei Ortodoxe a Covasnei şi Harghitei,
Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş.
- Participarea la simpozionul ştiinţific: “Emancipare socială şi politică în România modernă. Noi perspective şi interpretări”, în cadrul proiectului de cercetare "Mişcarea
aboliţionistă în contextul emancipării civile şi politice în România modernă", organizat în perioada 20-21 septembrie 2016, la Institutul de Istorie "Nicolae Iorga" al
Academiei Române din Bucureşti și finanţat de Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice (CNCS) prin Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a
Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI).
- Participarea la lucrările celei de-a XXII-aediţii a Sesiunii Naţionale de Comunicări Ştiinţifice: Românii din sud-estul Transilvaniei. Istorie. Cultură. Civilizaţie,
eveniment cultural-ştiinţific organizat în perioada 23-24 septembrie 2016, la Covasna, de către Episcopia Ortodoxă a Covasnei şi Harghitei, Centrul Ecleziastic de
Documentare „Mitropolit Nicolae Colan”, Centrul European de Studii Covasna-Harghita, Liga Cultural-Creştină „Andrei Şaguna”, Asociaţia „Ştefadina” Bucureşti, cu
sprijinul Muzeului Naţional al Carpaţilor Răsăriteni, Forumului Civic al Românilor din Covasna, Harghita şi Mureş, Asociaţiei Cultural-Creştine „Justinian
Teculescu” Covasna şi Asociaţiei de Tineret GRIT Covasna.
2017
- Participarea la Ziua Imnului Naţional al României manifestare organizată la data de 29 iulie 2017, în municipiul Bacău, în Piaţa Tricolorului.
- Participarea la o manifestare comemorativă dedicată Centenarului luptelor de pe Dealul Coşna, un moment istoric deosebit de important din cadrul Războiului de
Reîntregire Naţională a României, organizată în ziua de 10 august 2017, pe Dealul Coşna, la cota 789, de către Primăria Comunei Pîrgăreşti din judeţul Bacău în colaborare
cu Primăria Târgu Ocna şi Asociaţia Naţională Cultul Eroilor „Regina Maria” - filiala Bacău.
- În ziua de 27 octombrie 2017, Asociaţia Romano- Catolicilor din Moldova „Dumitru Mărtinaş” şi Episcopia Romano-Catolică de Iaşi au organizat o amplă manifestare
cultural-ştiinţifică dedicată omagierii profesorului Dumitru Mărtinaş, de la a cărui naştere s-au împlinit anul acesta (2017) 120 de ani. Cu acest prilej a fost dezvelit bustul
dedicat profesorului Dumitru Mărtinaș.
- Participarea la ceremonialul oficial prilejuit de sărbătorirea Zilei Naţionale a României ce s-a desfășurat vineri, 1 decembrie 2017, în Piaţa Tricolorului din mun. Bacău.
2019
- Organizarea la Liceul Teoretic „Henri Coandă” Bacău, în data de 30 mai 2019, a Simpozionului Județean „Catolicii din Moldova – Istorie, identitate, origini”, demers
derulat în cadrul Proiectului privind Învățământul Secundar (ROSE), Schema de Granturi pentru Licee.
2021
- În ziua de 17 septembrie 2021, în municipiul Bacău, a fost organizată o manifestare cultural-ştiinţifică dedicată omagierii profesorului Dumitru Mărtinaş şi pentru a marca
20 de ani de la înfiinţarea Asociației Romano-Catolicilor Dumitru Mărtinaș.
- În zilele de 24 și 25 septembrie 2021, la Izvoru Mureșului, s-a desfășurat Sesiunea Națională de Comunicări Științifice - “Românii din sud-estul Transilvaniei. Istorie.
Cultură. Civilizație” - ediția a XXVII - a. Din partea Asociației Romano - Catolicilor “Dumitru Mărtinaș” a participat președintele asociației domnul inginer Gheorghe Bejan,
care a luat cuvântul în cadrul secțiunii: Mediul Asociativ - Exemple de Bună Practică.
- În zilele de 16 și 17 octombrie 2021, la Coroieni, în județul Maramureș, s-a desfășurat Sesiunea de Comunicări Științifice - “Rezistența la instaurarea și instituționalizarea
regimului comunista în România - 70 de ani de la începutul colectivizării în comuna Coroieni”. Din partea Asociației Romano - Catolicilor “Dumitru Mărtinaș” a participat
președintele asociației domnul inginer Gheorghe Bejan, care a vorbit despre rezistența anticomunistă a romano-catolicilor din Moldova.
2022
- Participarea Asociației romano-catolicilor Dumitru Mărtinaș la simpozionul cu tema “Centenarul încoronării de la Alba Iulia. 1922 - 2022”.
2023
- Participarea Asociației romano-catolicilor Dumitru Mărtinaș la Conferința națională "Solidaritatea versanților. Interferențe culturale, istorice și religioasa de o parte și de
alta a Carpaților", Iași 8-9 iunie 2023.
- Participarea Asociației romano-catolicilor Dumitru Mărtinaș la proiectul "Zilele Andrei Şaguna", ediția a XXXI-a, Sfântu Gheorghe 24 iunie - 23 iulie 2023.
*****
Mulţumim tuturor colaboratorilor noştri şi tuturor celor care în diverse moduri ne-au sprijinit în activitatea noastră.